Ragazze Quartet
Ragazze Quartet speelt klassieke en moderne strijkkwartetten: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het kwartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek.
Volg ons
Scroll voor meer
14.01.25
Eerste recensies Normality No More

Op 20 december 2024 vond de première van Normality No More plaats in een vrijwel uitverkocht Theater Rotterdam. Pers was ruim aanwezig en inmiddels ontving de voorstelling grotendeels lovende kritieken en een enkele schurende recensie. Lees hieronder met ons mee!

 

Trouw: “De muzikale samenwerking in Normality No More is niets minder dan een triomf” ★★★★
“Het is indrukwekkend hoe zangers, strijkers, een percussionist, een keyboardbespeelster en zeven dansers op het toneel een homogeen geheel vormen, waarbij disciplines zo nu en dan soepel worden gewisseld.”

 

“De monologen van Dagmar Slagmolen, een soms vrij geestige bewerking door singer-songwriter Lucky Fonz III van de gedichten van Wilhelm Müller waarop Schubert zijn liederen baseerde, ondersteunen de muziek en dans. Schuberts afgewezen reiziger in Winterreise staat hierbij symbool voor de maatschappelijk buitengesloten ‘neurodivergente medemens’.” Lees de volledige Trouw-recensie hier (alleen abonnees).

 

Theaterkrant: “Neurodiversiteit als superkracht in gelaagd totaaltheater” (Critic’s choice)
“Normality No More behoort tot die zeldzame theaterervaringen die lange tijd blijven nagalmen in het geheugen en het zenuwstelsel.”

 

“Davide Bellotta maakt hier zijn grotezaaldebuut als choreograaf. En wat een debuut! Zijn bewegingstaal is meeslepend vanaf de schitterende groepsscène, waarin dansers en musici als een onontwarbare mensenkluwen over het toneel bewegen. Er wordt volop geplukt en gerukt aan de armen van spelende violisten, terwijl afwisselende personen in de massa in verdrukking raken.”

 

“Tegenover het high-drama van de countertenor plaatst multi-instrumentalist Genevieve Murphy een onderkoelde versie van ‘Die Krähe’. Met Björkiaanse ademtocht zingt ze de afgewezen minnaar toe, vanuit het perspectief van de kraai. De oorspronkelijke versie van datzelfde kraaienlied levert een van de mooiste choreografieën van de voorstelling op. Terwijl Den Hartog zich onverstoorbaar zingend verwondert over de trouw van zijn duistere metgezel, wordt hij omhelsd, beklauterd en uiteindelijk de mond gesnoerd door Mariko Shimoda.” Lees het volledige artikel in de Theaterkrant.

 

Het Parool: “Een wervelende en expressieve viering van neurodiversiteit”
“Een zeer geslaagd gesamtkunstwerk, waarin dans, muziek en tekst ieder een gelijkwaardige plek innemen en met veel gevoel – en af en toe de nodige humor – in elkaar overvloeien om kleur te geven aan het idee van neurodiversiteit.”

 

“Het Ragazze Quartet en Via Berlin leveren hun gelijkwaardige tekstuele en muzikale bijdragen en leggen eigenwijze, interessante accenten met de inbreng van stemkunstenaar Genevieve Murphy, tekstschrijver Lucky Fonz III en zangeres Ntjam Rosie.” Lees de volledige recensie in Het Parool (alleen abonnees).

 

De Volkskrant: “Door het gedrag van de performers in Normality No More ontstaat juist een uitvergroting van bekende vooroordelen”  ★★
“De vier avontuurlijk ingestelde violisten van het Ragazze Quartet laten zich in een kluwen met dansers, zangers en percussionisten de ruimte in duwen, als voorbeeld van verstikkende groepsdwang. Onderwijl spelen ze bewonderenswaardig krachtig een flink verbasterde versie van Franz Schuberts Winterreise (1827).” Lees het volledige Volkskrant-artikel (alleen abonnees).

 

 

Foto’s: Andreas Terlaak