Ragazze Quartet
Ragazze Quartet speelt klassieke en moderne strijkkwartetten: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het kwartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek.
Volg ons
Over dit programma
In samenwerking met
The World’s Wife
In de media
Over dit programma
In samenwerking met
In de media
Scroll voor meer
ZO 21 NOV, 16:00u
Theater Kikker / Utrecht / NL
DO 19 MEI, 20:30u
Grand Theatre / Groningen / NL / TRY OUT
VR 20 MEI, 20:00u
Theater Rotterdam Schouwburg / Rotterdam / NL / Première O.
DI 02 MEI, 19:30u
Barbican Centre / London / UK
ZA 18 NOV, 20:00u
What You See / Stadsschouwburg / Utrecht / NL
DO 11 JAN, 20:15u
Muziekgebouw / Amsterdam / NL
VR 27 SEP, 20:15u
September Me / Amersfoort / NL
DO 14 NOV, 20:00u
Concertgebouw Brugge / Brugge / BE
Kameropera met bariton Lucia Lucas en Ragazze Quartet

The World’s Wife is gebaseerd op een dichtbundel van Carol Ann Duffy en reflecteert op collectieve, historische en mythologische verhalen, herverteld vanuit een vrouwelijk perspectief. Geïnspireerd door Duffy’s poëzie schreef componist Tom W. Green een kameropera voor zang, strijkkwartet en loop station.

 

Tijdens de opera nemen uiteenlopende, al dan niet fictieve vrouwen het woord, variërend van het seksueel ontwakende Roodkapje tot koning Herodes’ vrouw, een beschermende, moederlijke leeuwin. Als muzikaal antwoord brengt Green een ode aan vrouwelijke componisten uit het verleden wiens muziek soms onterecht genegeerd werd, zoals Clara Schumann en Fanny Mendelssohn. Ragazze Quartet en de Nederlandse operaregisseur Jorinde Keesmaat brengen voor het eerst een geënsceneerde versie van de opera. Keesmaat (bekend van o.a. Andriessens Anais Nin + Odysseus Women) is geïntrigeerd door de afwezigheid van de vrouwelijke stem die in Duffy’s poëzie paradoxaal genoeg oorverdovend klinkt. Terwijl de personages hun individualiteit uitdrukken, blijven ze tegelijkertijd gestrikt in een mannelijk gesponnen web van verhalen.

 

In een poging om een eigen verhaal te weven, verkennen vijf vrouwelijke performers hun historische en mythologische voorgangers. Ze laten zich daarbij leiden door de warme baritonzang van transgender operazangeres Lucia Lucas, die haar innerlijke stem als geen ander herkende en beantwoordde. Samen ondernemen ze een reis die leidt naar een (her)ontdekking van een collectieve en individuele, vrouwelijke stem.

 

Foto: Nichon Glerum

Credits
Componist
Tom W Green
Librettist
Carol Ann Duffy
Regisseur
Jorinde Keesmaat
Bariton
Lucia Lucas
Viool
Rosa Arnold, Jeanita Vriens-van Tongeren
Altviool
Annemijn Bergkotte
Cello
Rebecca Wise
Scenografie
Sammy Van den Heuvel
Kostuums
Sasja Strengholt
Visagie & haarstyling
Radna Berendsen
Dramaturgie
Lalina Goddard
Visuals
Bureau Merkwaardig
Licht
Tim van 't Hof, Duco Feldbrugge
Geluid
Koen Keevel
Stagemanager
Wendy van Os
Productie
Agnese Rosati
Marketing
Ragazze Quartet
Co-productie
O. Festival for Opera. Music. Theatre., Barbican, What You See Festival, Grand Theatre
Mede mogelijk gemaakt door:
Lucia Lucas - bariton
Lucia Lucas is een internationale zangeres van voornamelijk opera, maar creëert ook haar eigen inhoud via muziek, video en schrijven. Ze treedt op op de grootste operapodia ter wereld, maar ook op kunstfestivals en one-woman-shows.

Ze treedt het vaakst op in Duitsland en de VS.

www.lucialucas.com

Foto: Nichon Glerum
Tom Green - componist
Tom Green is een Britse componist van muziek voor theater, dans en concertzaal. Hij heeft een achtergrond met gemengde invloeden: zijn vader is een allessetende jazzpianist en zijn moeder is koorzangeres. Als door muziek geobsedeerde tiener die elektrische gitaar speelde en van het podium viel in rockbands, concurreerde zijn nieuwsgierigheid naar Beethoven altijd met Radiohead en co. Hoewel zijn interesses en muzikale taal sindsdien zijn geëvolueerd, blijft diezelfde spanning, tussen wat zou kunnen worden omschreven als de klassieke traditie en popmuziek, bestaan.

www.tomgreencomposer.com

Foto: Nichon Glerum
Jorinde Keesmaat - regisseur
Jorinde Keesmaat is een Nederlandse regisseur van opera en geënsceneerde klassieke concerten. In haar meeslepende multidisciplinaire werk speelt Keesmaat met de relatie tussen toeschouwer en acteur/muzikant. In haar projecten onderzoekt ze de mogelijkheden van een individuele benadering van het publiek. De conventionele grenzen tussen klassieke concerten, opera en theater zijn in haar werk van weinig belang. In plaats daarvan spelen kruisbestuiving en stilering en abstractie van kunstdisciplines een centrale rol.

Naast reguliere theater- en concertzalen vinden haar optredens regelmatig plaats op bijzondere locaties. Door een setting te creëren waarin mensen naar elkaar mogen kijken, hoopt Jorinde haar publiek te verbazen en te ontregelen. “In een chaotische en verwarde wereld wil ik momenten creëren die stil en blijvend zijn, waarbij ik op de knoppen van de toeschouwer druk om hem naar een zeer persoonlijke emotionele plek te leiden.”

www.jorindekeesmaat.nl

Foto: Wendelien Daan
"De Amerikaanse transgender bariton Lucia Lucas is een formidabele performer. Haar présence vult het toneel. Vocaal krijgt elke noot de intens doorvoelde beleving en de juiste muzikale lading. En de zorgvuldig doordachte interpretatie wordt tot in perfectie toe gecompleteerd door het Ragazze Quartet, dat geheel in de handeling geïntegreerd is – in de hele voorstelling is er geen muziekstandaard te bekennen."
Theaterkrant
‘Bariton en natuurkracht Lucia Lucas geeft mooi vorm aan de vrouwelijke woede in The World’s Wife. Ze wordt begeleid door het Ragazze Quartet in een enscenering van Jorinde Keesmaat vol elegante symboliek.’
Volkskrant
‘..it is an intense theatrical experience, a physical unleashing of emotion and music.’
The Times ****
‘..that rare thing nowadays, a totally successful music-theatre piece.’
The Guardian ****
‘The performances are eloquent and, at times, breathtaking; the performance has a powerful impact on the senses; the messages around women’s roles are necessary, topical and cogent..’
Music OMH
'There’s something deliberately disorienting about a production in which the astonishing, fiercely virtuosic Ragazze Quartet refuse to sit docile behind music stands..'
iNews
‘Lucas’ performance – vocally and theatrically – is never less than mesmerising.’
The Stage