Ragazze Quartet speelt klassieke en moderne strijkkwartetten: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het kwartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek.
Volg ons
Over dit programma
Lamento
In samenwerking met
Over dit programma
In samenwerking met
Scroll voor meer
DI 30 JAN, 17:00u
SQBA, Muziekgebouw / Amsterdam / NL
DI 20 FEB, 20:15u
St. Aegtenkapel / Amersfoort / NL
ZO 25 FEB, 15:00u
ECI Cultuurfabriek / Roermond / NL
ZA 02 MRT, 16:00u
Kulturhuset Najaden / Halmstad / SE
ZO 03 MRT
Ronneby/ Blekinge / SE
WO 06 MRT, 19:00u
Landskrona Teater / Landskrona / SE
VR 08 MRT, 18:00u
Lokstallarna / Karlshamn / SE
"The biggest disappointment of life is not death itself, it’s what we let die inside of us." - Jeffrey Klein

Ieder mens komt gedurende het leven in aanraking met de dood. Rouw is een noodzakelijk proces om je aan te passen aan het leven zonder de geliefde die is heengegaan. Ieder van ons rouwt op zijn/haar eigen manier, maar sommige emoties tijdens dit proces kunnen we delen met anderen, zelfs door de eeuwen heen.

 

In Lamento staat Ragazze stil bij de verschillende wijzen waarop mensen hun overledenen herdenken met muziek, in verschillende tijden. Van Gesualdo (late Renaissance), via het beroemde Dido’s Lament van Purcell (Barok) naar de Romantiek met Mendelssohns strijkkwartet op. 80. Dit werk droeg hij op aan zijn plotseling overleden zus Fanny, en hij schreef het slechts twee maanden voor zijn eigen dood.

 

Deze werken worden gecombineerd met Elegy in Me, een nieuw strijkkwartet dat Seung-Won Oh componeerde in opdracht van Ragazze Quartet (2023). Oh laat haar affiniteit met traditionele Koreaanse muziek en gebruiken sterk doorklinken in haar eigentijdse muzikale idioom en uitvoeringspraktijk. Het in de westerse traditie gewortelde genre van het strijkkwartet wordt zo verder geopend voor nieuwe klanken en benaderingen.

 

Lamento gaat in première op de Strijkkwartetbiënnale Amsterdam in januari 2024.

Repertoire
Gesualdo
Mercè! grido piangendo
Mendelssohn
Strijkkwartet no.6 in f klein Op.80
- pauze -
Purcell
Dido’s Lament
Seung-Won Oh
Elegy in Me
Seung-Won Oh
Foto: Alex Schröder


Seung-Won Oh, geboren in Zuid-Korea, is een veelgeprezen componist wiens muziek is uitgevoerd in heel Europa, Noord-Amerika en Azië, waarbij hij de traditionele grenzen overstijgt. Zoals criticus Mirjam Zegers schrijft: "Oh verbindt Oost en West, levendige beweging en stilte, puur klank- en ritueel theater, gelaagde structuren en transparantie."


Als een van de winnaars van de vooraanstaande Guggenheim Fellowship Award, de Rockefeller Foundation in het Bellagio Center, de Goddard Lieberson Fellowship via de American Academy of Arts and Letters, en de Barlow Endowment, wordt Oh zowel in haar thuisland als in het buitenland gevierd: zij ontving zowel de eerste prijs als de publieksprijs op de 3e Seoul International Competition for Composers, de derde prijs op de Lutoslawski Award in Polen, en de Toonzettersprijs 2010 voor de beste Nederlandse hedendaagse compositie van het jaar.

Met YeonDo-Bosch Requiem won ze de Kees van Baarenprijs 2022, een prestigieuze prijs die elke zeven jaar wordt uitgereikt aan belangrijke orkest- of muziektheaterwerken.